7.-10. februar 2019
Voksenåsen, Oslo
praktisk informasjon

Hvor: Voksenåsen Hotell 

Når: 7.-10. februar

Startskuddet går kl. 09.00 torsdag morgen. Vi avslutter hackathonet med bankett og kåring av vinner lørdag kveld. Søndag er satt av til opprydding og avreise etter frokost.

Transport

T-bane linje 1 går til Voksenkollen T, derfra er det 650m (10min gange) til hotellet. 

program for helgen

Fra startskuddet går kl 09.00 på torsdag, kan teamene jobbe når de vil og så lenge de vil - frem til kl 14.00 på lørdag. Teamene tar pause når de selv ønsker. Vi benytter oss av frokost- og lunsjbuffetene til hotellet. På torsdag og fredag blir det servert enkle middager slik at de som vil får muligheten til å jobbe mest mulig. Videre følger en oversikt over måltider som blir servert gjennom helgen. Kaffe og frukt vil være tilgjengelig hele dagen.

 

TORSDAG 7/02

08.00-09.00: Opprigg 

09.00: Startskuddet går

11.30-12.30: Lunsjbuffet

15.00-16.00: Voksenåsens Fika, servert i restauranten

18.00: Middag

FREDAG 8/02

07.00-09.30: Frokostbuffet

12.00-13.00: Lunsjbuffet
15.00-16:00: Voksenåsens Fika, servert i restauranten

18.00: Middag

LØRDAG 9/02

07.30-10.00: Frokostbuffet
11.30-12.30: Lunsjbuffet
14.00: Prosjektslutt

14.00-15.00: Rydde og pakke sammen

15.00: Lokalet må være tomt slik at hotellet kan omgjøre til bankettoppstilling. 

15.00-16:00: Voksenåsens Fika, servert i restauranten

Frem til middag: Forberede presentasjon og egentid før middag

17.00: Bankettmiddag - vi setter oss til bords.

           Presentasjoner (x4)

17.30: Forrett 

17.45; Presentasjoner (x3)

18.05: Hovedrett én.

           Publikum kan nå stemme på sin favoritt gjennom digital poll.
18.40: Hovedrett to.

19.15: Awardutdeling og juryavgjørelse.

          Annonsering av vinner.

19.30: Dessert.

Søndag 10/02
07.30-10.00: Frokostbuffet

Nedpakking, utsjekk og avreise.

11.00: Siste frist for utsjekk. Sen utsjekk blir belastet kl 500,- per rom. 

faq

Q: Hvem eier løsningene vi lager under Miljøhack?
A: Med unntak av sensitiv informasjon (kundedata) skal alle prosjektene være  open-source.

Q: Er det noen krav eller begrensninger til løsningen?

A: Løsningen skal besvare briefen og relatere seg til temaet miljø og bærekraft. Ellers er det ingen andre krav og begrensninger.

 

Q: Hva vil være tilgjengelig av materialer/rekvisita på hotellet?

A: Vi stiller med grunnleggende kontorrekvisita (post-its, tusjer, penner, papir, brunpapir). Alle lag får hver sin flipover. Dersom dere trenger noe spesielt må dere ta med dette selv.

Q: Hvordan blir lokalene på hotellet, får vi et eget rom å jobbe i?

A: Alle team jobber i samme rom. Lagene får hver sin “øy”.  

 

Q: Når starter det og når skal vi være på plass?

A: Startskuddet går kl 09.00, men lagene bør være på plass litt før for å rigge seg opp. Lagene kan komme fra kl 08.00. (Arbeidsrommet vil ha klart “øygrupper” når dere ankommer)

 

Q: Når er check-in?

A: Check in er kl 15. Det vil bli mulighet for å legge fra seg bagasje på et eget rom frem til hotellrommene er klare.

 

Q: Hva heter møterommet?

A: DAG HAMMARSKJÖLD. Les mer her.

 

Q: Hvordan kommer man seg til hotellet?
A:
T-bane linje 1 går til Voksenkollen T, derfra er det 650m (10min gange) til hotellet. 

Q: Vil samarbeidspartnerne/kundene være tilstede under Miljøhack?

A: Kundene har fått beskjed om at de er velkomne til å ta turen både under selve hackathonet og presentasjonene på banketten. Men vi understreker at det er presentasjonene under Åpen Dag 12. februar som er mest rettet mot kunder og samarbeidspartnere.

badges og awards
Under hackathonet samles poeng via badges (50-300 poeng pr badge). Bidrag til badges leveres via en Tweet, gjerne med bilder og merkes med #knowit og #miljøhack. Kommitemedlemmene bestemmer om løsningen er god nok. Prebadges kan samles før hackathonet. Poengene vil vises live på et leaderboard. Under banketten lørdag kveld, fordeles awards (4 awards á 500 poeng). 
 
Juryen vil dele ut totalt 1000 poeng, basert på presentasjonen og vurdering av løsningen. Presentasjonen under banketten er en viktig faktor for å avgjøre hvor mange poeng laget får.
 
Popular vote. 1000 poeng fordeles basert på en popular vote. Presentasjonen under banketten er en viktig faktor for å avgjøre hvor mange poeng laget får her.
 
Vinneren er det laget som til slutt har flest poeng (prebadges, badges, awards, popular vote og jurypoeng)
 
pre-badges
MIX IT UP

PRE-BADGE POENG: 100 Tverrfaglighet er viktig! Meld dere på som et lag med deltagere fra to forretningsområder (Solutions, Experience, Insight).

THREE IS A CROWD

PRE-BADGE POENG: 300 Vi elsker tverrfaglighet! Meld dere på som et lag med deltagere fra alle tre forretnings-områder (Solutions, Experience, Insight).

README.MD

PRE-BADGE POENG: 100 Et godt konsept er viktig, men det er også deling. Open source prosjektet og README med beskrivelse av konseptet.

PUBLIC TRANSPORT

PRE-BADGE POENG: 100 Ja til offentlig transport! Bli belønnet for ingen bruk av privatbil til/fra arrangementet.

badges
BaAw_-35

BADGE POENG: 150 Skriv et avsnitt om oppgaven deres og et avsnitt om løsningen dere lager. Teksten kommer til å bli brukt i et blogginnlegg om Miljøhack.

TREEHUGGER

BADGE POENG: 50 Vi elsker naturen. Det burde du også. Klem et tre.

SUSTAINABLE

BADGE POENG: 100 Løsningen er bærekraftig. Gjør bevisste valg i bruk av ressurser. Dette kan være konseptuelt, men må være velbegrunnet.

SLOGAN

BADGE POENG: 100 Lag et kult ordtak eller pay-off for prosjektet/løsningen deres.

LEAVE NO ONE BEHIND

BADGE POENG: 100 Vær grei! Gjør alt du kan for å hjelpe et annet lag.

RENEWABLE PLENTUABLE

BADGE POENG: 100 Bruk en eller flere fornybare energikilder i løsningen. Dette kan være konseptuelt, men må være velbegrunnet.

HERBIVORE

BADGE POENG: 50 Alle i teamet spiser minst et vegetarmåltid hver, ila arrangementet.

UNIVERSAL DESIGN

BADGE POENG: 100 Følg kravene til universell utforming.

ENERGIZE

BADGE POENG: 100 Gjør tiltak for å energi-effektivisere løsningen. Dette kan være konseptuelt, men må være velbegrunnet.

CLEAN CODE

BADGE POENG: 100 Skriv nydelig kode basert på clean code

STEVE JOBS

BADGE POENG: 100 Ha en overbevisende visjon for løsningen.

I HAVE A PLAN

BADGE POENG: 100 Det er viktig å ha en plan. Lag en forretningsmodell.

RECYCLED

BADGE POENG: 100 For å takle fremtidens miljøutfordringer er gjenbruk viktig. Finn noe kult og brukt for gjenbruk i løsningen deres. Gjenbruk av kode teller ikke.

ADAM SMITH

BADGE POENG: 100 Vis hvordan løsningen ikke bare løser et problem, men også kan tjene penger.

SHINY PIXELS

BADGE POENG: 100 Basert på innsikt, design noe vakkert som treffer målgruppen deres.

SAY AGILE ONE MORE TIME

BADGE POENG: 100 Jobb agilt, brukt et Scrum/Kanban brett til å holde styr på TODO's.

VISUAL IDENTITY

BADGE POENG: 100 Lag en visuell identitet for løsningen (logo, fargepallet).

PERSONAL STORY

BADGE POENG: 100 Lag en eller flere personas og/eller user stories.

HARDENED

BADGE POENG: 100 Gjør tiltak for å heve IT-sikkerheten i løsningen deres.

SPREAD THE WORD

BADGE POENG: 100 Del og tag hva dere gjør på et sosialt medie med #miljøhack - gjelder ikke levering av et badge

UNDER CONSTRUCTION

BADGE POENG: 100 Lag en fysisk prototype relatert til løsningen.

SMART CAMP

BADGE POENG: 100 Pimp your camp. Kle dere ut. Ta med noen kule props eller gadgets.​

FIRST BRUNCH

BADGE POENG: 100 Få godkjent et badge på 100 poeng eller mer før lunsj den første dagen. *Gjelder ikke løsninger som kan leveres før ankomst.

SAVVY

BADGE POENG: 100 Vær stolt av håndtverket deres og lag en robust og solid løsning

BUZZWORD BINGO

BADGE POENG: 100 Bruk blockchain, IoT, AI, eller AR/VR i løsningen deres.

POLYGLOT

BADGE POENG: 100 Hei, teach'ere! Bruk minst fem programmerings- eller scriptingspråk.

DASHING

BADGE POENG: 100 Lag et dashboard, native app eller en nettside relatert til løsningen.

awards
ECOFRIENDLY

AWARD POENG: 500 Denne løsningen er antatt å ha størst positiv påvirkning på miljøet.

GEEK OUT

AWARD POENG: 500 Den mest nerdete løsningen med de mest nerdete tingene.

USE ME

AWARD POENG: 500 Denne løsningen har den beste brukervennligheten.

MONEY TREE

AWARD POENG: 500 Denne løsningen har det største potensialet til å tjene penger.

Kundepitcher

Cityq

Storbyer over hele verden bør begrense biltrafikken med 20% innen 2025. CityQ ønsker å erstatte biltrafikk med miljøvennlig, smart, komfortabel, helårssykling! 

CityQ utvikler en ny type elsykkel tilpasset nordiske forhold, med plass til 1 fører, 1 voksen og 1 barn. Den beskrives ofte som en hybrid mellom bil og sykkel, og kan lades gjennom et ordinært strømuttak. I tillegg vil det være solcellepaneler som bidrar til lading når forholdene er optimale. CityQ ønsker å etablere ladestasjoner over hele Oslo, der man både kan hente ut og levere inn sykler etter behov.

Hvordan skal brukeropplevelsen på CityQ-sykkelen være?

oslo kommune

Kildesortering

Oslo Kommune og Renovasjonsetaten opplever at Oslo-borgere blir stadig bedre på å kildesortere, noe som gir høyere gjenvinning. Det er kjempebra! Likevel er det stort forbedringspotensial – 2/3 av det vi kaster i restavfall kunne vært kildesortert og dermed kommet samfunnet til nytte igjen. 

Nesten 40% av det som kastes i restavfall hører egentlig hjemme i matavfall, og 6% i glass og metall. Videre kommer dystre tall som at hver Oslo-borger i 2017 kastet 1,4kg EE-avfall i restavfallet. Her går vi glipp av store miljøfordeler.

Hvordan kan vi redusere restavfallet og matsvinnet?

Skanska

Store deler av bybildet preges av bygninger. Disse bygningene står ofte tomme etter endt arbeidstid. Noen lokaler står tomme også i løpet av arbeidsdagen. Ved å tilgjengeliggjøre disse arealene til byens befolkning vil man tilrettelegge for aktivitet, bedre ressursutnyttelse og skape verdi.

Hvordan kan vi utnytte lokaler som finnes, eller lokaler som bygges på en mer energieffektiv og samfunnsøkonomisk måte ved å tilby system for sambruk og flerbruk?

stor Oslo eiendom
StorOslo Eiendom har totalansvar for boligprosjekt fra utvikling til realisasjon. 
Hvordan kan StorOslo utvikle boligprosjekter for å møte utfordringen med et strømnett som er underdimensjonert for fremtidens forbruk?
ruter
Ruter får daglig henvendelser angående sanntidsinformasjon om kjøretøy. En ting er at bussen er sen, verre er det at en tavle sier at den allerede har vært her. Dette skaper frustrasjon. En bedre løsning på dette vil bidra til mer tillit hos kundene. Tillit fører til mer kollektivbruk - som redder miljøet. Og dessuten gir Ruter bedre omdømme.
Hvordan kan vi bruke data (sanntidsinformasjon og GPS-posisjoner) til å lage en bedre løsning enn den som finnes i dag?
statsbygg

Global oppvarming er en av vår tids største utfordringer. Parisavtalen har som mål å stanse den globale oppvarmingen til 2°C. For å klare dette må utslippene av klimagasser reduseres med 40%. Statsbygg er en av landets største eiendomsforvaltere og har et mål om å redusere energibruken med 40-50% i løpet av de neste 10 årene. For å klare dette er det nødvendig at de reduserer energiforbruket i byggene de forvalter. Mange av byggene de har ansvar for er eldre og har derfor betraktelig mye høyere energiforbruk enn nyere, mer miljøvennlige, bygg. Å redusere energibruken i gamle bygg er derfor kritisk for at Statsbygg skal kunne nå sitt energireduksjonsmål.

Hvordan skal Statsbygg klare å redusere sine utslipp med 40-50% i løpet av bare 10 år? Hvordan kan vi løse dette i virkeligheten?

Poengtavle